Čelisti, Dobyvatelé ztracené archy, E.T. Mimozemšťan, Blízká setkání třetího druhu. Snad všichni tyhle filmové trháky známe. A další. Co tak třeba závažnější téma – Schindlerův seznam, Amistad, nebo Zachraňte vojína Ryana? Kdysi jsme byli mnohými filmy šokováni. V dusných letních večerech sedávaly v celém Československu tisíce lidí v letních kinech a s ústy otevřenými doslova hltali každou vteřinu děje, který se odehrával na filmovém plátně před nimi. Děs ze žraloka, úžas nad přistávajícími létajícími talíři mimozemské civilizace, dobrodružství… Děje, který měl, a navěky má, svého režiséra. Steven Spielberg a jeho život ve filmech jest literárním náhledem do života jednoho z nejvlivnějších režisérů a producentů 20. a 21. století.
O čem se dočteme?
Co nám Steven Spielberg a jeho život ve filmech prozradí? Autorkou knihy je Molly Haskell, feministická… to zdůrazňuji… filmová kritička a autorka. Z mého pohledu tak jde o zajímavou pikantnost, neb Spielberg – a jeho souputníci – vyrůstali a „dozrávali“ v době největších otřesů v dějinách: na výsluní se dramaticky rve právě feminismus a převratné technologické revoluce. Ženy se posunuly od získání volebního práva k útoku na politické funkce, začaly se podobat chlapům a ti praví chlapi, jakoby se ocitali na vedlejší koleji. A počítače začaly svým způsobem ovládat lidstvo, což se, mimochodem, děje dodnes – ( internet, mobily).
Spielberga doprovázíme od raného mládí. Od věku klučiny, který si hryže nehty, všeho se bojí, nestydí se zato, a právě svoje strachy a fobie o mnoho let později převádí do filmového pásu, aby jimi děsil diváky. V tom je jeho velikost. Místo, aby zahanbující okamžiky vytěsnil ze svého života, on své vzpomínky a prožitky živí – a vydělává si tím miliony dolarů. (volné citáty z knihy)
S tím souvisí následující
Ještě k těm milionům dolarů. Je třeba zajímavé se dočíst o tom, jak citlivým místem celé Spielbergovy kariéry bylo rozdělování kreditů, odměn, nebo jen pouhé přiznání zásluh za scénáře u řady jeho filmů. Zkrátka, jak je v knize psáno: úspěch má spoustu otců, k neúspěchu se raději nikdo nehlásí. Při těch obřích výdělcích mistra Spielberga se není čemu divit.
A ještě jedna zajímavost je v knize Steven Spielberg a jeho život ve filmech zmíněna. Jsou spousty filmů, které překonávají ty jeho, co se týká úspěšnosti. Ovšem nikdo, žádný filmař, neskloubil zisk a prestiž takovým způsobem, jakým to dokázal on. Na jedné straně řadou Oscarových nominací, na straně druhé režií několika nejvýdělečnějších filmů všech dob…
Kapitoly
V knize jsou nicméně rozepsané veškeré aktivity Spielberga a jeho týmu kolem jednotlivých filmových počinů. Jsou tu zmíněné přípravy projektů, dohady, neshody, nekonečné debaty nad financemi, najdeme tu detailně rozebírané Spielbergovy pochybnosti týkající se některých jeho děl. Např: v samém počátku příprav nevěděl, jak pojmout film E.T. Mimozemšťan. Bude to film pro školní děti? Nebo politický trihller? Dokonce došlo i k různým mrzutostem, jako např. při přípravě a natáčení megahitu Čelisti, kdy dokonce hrozila stávka herců! V jednotlivých kapitolách Haskellová odhaluje vazby mezi štáby, a třeba i návrhy na hlavní či vedlejší role, které ale upadly do zapomnění.
Kniha Steven Spielberg a jeho život ve filmech se ovšem nečte jednoduše. Jak lze zjisti třeba z wikipedie, Molly Haskell je protřelá divadelní a filmová kritička a v knize se tak čtenář dozvídá spoustu podružných informací, přirovnání, odkazů a kritické rétoriky vůbec. Člověk, aby měl po ruce internet a zjišťoval, co vlastně ta ženská chtěla svým výrokem naznačit. Následuje malá ukázka.
Týká se filmu Čelisti…cituji
…Jeden z nedávných obhájců filmu, Antonia Qurkieová, napsala v elegantní monografii, že právě díky absenci hlubšího významu či záměru ze Spielbergovy strany je film tak působivý, úchvatně graciézní a kinetický, jako taneční čísla Asteirea s Rogersovou. To je ovšem revizionistický pohled… dodává Molly Haskell…, který posuzuje film v kontextu něčeho, co přišlo potom, a jako avatar toho, čemu říkáme „pure cinema“. Přitažlivost filmu… ovšem většina kritiků v té době vnímala jako znepokojivé znamení regrese. Konec citátu.
A tak si to, milý čtenáři, přeber. A takovýchto „výkladů“ či jiných“moudrých slov“ jsou v knize stovky.
Závěr
Kniha Steven Spielberg a jeho život ve filmech by měla být povinnou četbou každého fanouška tohoto legendárního režiséra a producenta. Ale i pro člověka nezasvěceného, ale pouze se zajímajícího, jde – i přes výše uvedené složitosti – o velmi poutavé čtení, poodhalující v minulosti ne tak vzdálený americký byznys ve filmové branži té nejvyšší úrovně. Jedno je jisté: žádný z těch mimořádných – a po čertech drahých – Spielbergových filmů se nerodil jednoduše.